Political Projects and Education Models
Keywords:
education, educational systems, political projects, educational policy, StateAbstract
What does education mean for a society? How did education systems origínate? How do they relate to political projects? What are the characteristics of the Argentine education system? Towards what future is it oriented? Do the different levels of the school system function efficiently? How does teacher training relate to the quality of education? These are complex questions that we will try to answer, in part, with the preparation of this document. This paper is divided into two parts: in the first, we will describe the relationship between the State and education during the 19th century, at the origins of the Argentine school system. Then, the same relationship during the twentieth century, according to the so-called “welfare state”. In the second part, we will describe the educational policy that inspired the current functioning of the Argentine educational system. We want to show how processes that had their antecedent in the international order were reproduced in our country.
Downloads
References
Abrile de Vollmer, M. I. (1994). Nuevas demandas a la educación y a la institución escolar y la profesionalización de los docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 5, [s/p]. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie05a01.htm
Academia Nacional de Educación. (Mayo de 2015). Las políticas educativas de Estado, consensuadas para la mejora de la calidad educativa argentina. http://www.acaedu.edu.ar/index.php/declaraciones/44-05-2015-politicaseducativas-de-estado-consensuadas-para-la-mejora-de-la-calidad-educativaargentina
Argentina. Ministerio de Cultura y Educación. (1999). Enseñar el futuro. Diez años de transformación educativa en Argentina 1989-1999. Ministerio de Cultura y Educación.
Argentina. Ministerio de Educación y Justicia de la Nación. (1988). Congreso Pedagógico. Informe final de la Asamblea Nacional. Asamblea Pedagógica Nacional.
Argentina. Ministerio de Educación. (2006). Documento para el debate. Ley de educación nacional. Hacia una educación de calidad para una sociedad más justa. http://www.adeepra.com.ar/documentos/doc_nacion/PDFLEYNAC.pdf
Argentina. Ministerio de Educación. (2008). Documento preliminar para la discusión sobre la educación secundaria en Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL000993.pdf
Barcia, P. (2014). La ANE en Santiago del Estero. Causas del deterioro educativo y posibles vías de superación. Boletín de la Academia Nacional de Educación, 94-95, 199-224. http://www.acaedu.edu.ar/BibliotecaDigital/BaneH1.html
--. (2016). Marco Conceptual. En: P. Barcia et al. (Eds.), Sin educación la Argentina no tiene futuro. Foro de Educación del NOA del Bicentenario. Editorial Universitaria Virtudes.
Cardona, A. (2010). Impacto de las prácticas de política educativa para mejorar la calidad de la educación en América Latina y el Caribe. Actualidades Pedagógicas, 55, 87-97. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss55/11/
Cirigliano, G. (1973). El proyecto argentino. De la educación a la política. Pleamar.
Cobos, J. (2011). Educación, el único camino. Septiembre Grupo Editor.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (1992). Educación y conocimiento: eje de la transformación productiva con equidad. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/2130-educacion-conocimientoeje-la-transformacion-productiva-equidad
--. (2010). 2021 Metas educativas. La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Organización de los Estados Iberoamericanos. https://oei.int/publicaciones/metas-educativas-2021-la-educacion-quequeremos-para-la-generacion-de-los-bicentenarios-documento-final
Consejo Económico y Social de la Ciudad de Buenos Aires. (2012). 19 pilares para la escuela secundaria 2020. CESBA. https://bit.ly/3UA8Iqf
Constitución de la Nación Argentina [Const.]. 3 de enero de 1995 (Argentina). https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/0-4999/804/norma.htm
Cueto, A. (1994). Historia de Mendoza. Diario Los Andes.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Santillana.
Etcheverry, J. (1999). La tragedia educativa. Fondo de Cultura Económica.
Guadagni, A. (27 de febrero de 2017). La gran debilidad de nuestro sistema escolar. Infobae. https://www.infobae.com/opinion/2017/02/27/la-grandebilidad-de-nuestro-sistema-escolar/
Ley 1420 de 1884. Ley reglamentando de Educación Común. 8 de julio de 1884. https://www.cultura.gob.ar/media/uploads/ley_1420.pdf
Ley 24.049 de 1992. Ley de Transferencia de Servicios Educativos. 2 de enero de 1992. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/0-4999/448/norma.htm
Ley 24.195 de 1993. Ley Federal de Educación. 29 de abril de 1993. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24195-17009
Ley 24.521 de 1995. Ley de Educación Superior. 7 de agosto de 1995. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm
Ley 25.864 de 2004. Ley de garantía del salario docente y 180 días de clase. 8 de enero de 2004.
https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/90000-94999/91819/norma.htm
Ley 26.058 de 2005. Ley de Educación Técnico Profesional. 9 de septiembre de 2005. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26058-109525
Ley 26.075 de 2006. Ley de Financiamiento Educativo. 12 de enero de 2006. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26075-112976
Ley 26.206 de 2006. Ley de Educación Nacional. 14 de diciembre de 2006. https://www.argentina.gob.ar/educacion/validez-titulos/glosario/ley26206
Ley 6970 de 2002. Ley de Educación Pública Provincial de Mendoza. 1 de febrero de 2002. https://www.argentina.gob.ar/normativa/provincial/ley-6970-123456789-0abc-defg-079-000mvorpyel/actualizacion
Llach, J.J. (2004). Escuelas ricas para los pobres. Boletín de la Academia Nacional de Educación, 57, 13-21. http://www.acaedu.edu.ar/BibliotecaDigital/BoletinAneAnterior/boletin57.pdf
Llach, J.J., Montoya, S. y Roldán, F. (1999). Educación para todos. Instituto de Estudios sobre la realidad Argentina y Latinoamericana.
Mayor, F. (1995). Prólogo. En: E. Schiefelbein y J. C. Tedesco (Eds.), Una nueva oportunidad. El rol de la educación en el desarrollo de América Latina. Un análisis objetivo de la situació n educativa latinoamericana y de sus principales desafíos para el futuro, que brinda las bases para el diseño de políticas educativas democráticas. Santillana.
Muscará, F. (2015). Política y educación en Mendoza (1861-1988). Universidad del Aconcagua.
--. (2015). Sistema educativo argentino. Historia, política, legislación. FFyLUNCuyo.
--. (2018). Educación y política en democracia. Mendoza (1984-2015). FFyLUNCuyo.
Perón, J. D. (1974). Conducción Política. Freeland.
Puelles Benítez, M. de. (1993). Estado y Educación en las Sociedades Europeas. Revista Iberoamericana De Educación, 1, 35-57. https://doi.org/10.35362/rie103006
Salomone, O. B. (2005). El Instituto Tecnológico Universitario. Una institución de gestión social. CINTERFOR/Organización Internacional del Trabajo.
Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en Argentina. EUDEBA.
Zanotti, J. L. (1978). Nuevas funciones profesionales docentes. Revista del Instituto de Investigaciones Educativas, 19, [s/p]. https://luiszanotti.com.ar/artinvedu1.htm