La pastoral rural en Formosa y el surgimiento de una pastoral aborigen (c.1960 – 1980)

Authors

  • Miguel Leone CONICET / IEALC
  • Cristian Vázquez CONICET / Universidad Nacional de General Sarmiento

DOI:

https://doi.org/10.53439/revitin.2016.01.05

Keywords:

rural pastoral, aboriginal pastoral, Movimiento Rural de Acción Católica, Formosa, peasants

Abstract

By 1960 in northeastern Argentina it began to generate a form of pastoral that proposed novel ways of accompaniment to peasant groups. This article seeks to analyze how these new forms where developed, making an emphasis in the province of Formosa. In the late sixties, that within pastoral peasant, began to take shape some initiatives specifically doomed to work with Indians. This occurred mainly in the western part of the great Argentine Chaco. Then, during the 1970s, the increased repression led to selective persecution on rural pastoral as a whole. Consequently, it was forced to reduce their levels of political radicalism and limit the accompaniment to processes of peasant organization. In this context, we postulate that the aboriginal pastoral served as a refuge for some secular and religious people who had been part of the peasant pastoral. The article shows that certain logics that once had aboriginal pastoral in the Chaco region can be explained by the continuities that it had with the peasant pastoral. But it suggests that these continuities were possible at the cost of some reduction in the levels of political confrontation and ideological radicalism of the pastoral work networks

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCHETTI, Eduardo (1988), “Ideología y Organización Sindical: Las Ligas Agrarias del norte de Santa Fe”, en Desarrollo Económico, vol. 28, N° 111.

BARTOLOMÉ, Leopoldo (1982). “Base social e Ideología en las movilizaciones agraristas en Misiones entre 1971 y 1975. Emergencia de un populismo agrario”, en Desarrollo Económico, vol. 22, N° 85.

BEIGEL, Fernanda (2011), Misión Santiago. El mundo académico Jesuita y los inicios de la cooperación católica internacional, Santiago de Chile, LOM Ediciones.

BOURDIEU, Pierre (2006), La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus.

BOURDIEU, Pierre (2011), Intelectuales, política y poder, Buenos Aires, Eudeba.

COEPAL, (s/f), Estadísticas de la Iglesia Argentina: Región del Nordeste.

COLOMBRES, Alfredo (1976), La colonización cultural de la América Indígena, Quito, Ediciones del Sol.

DOYLE, Patricio (1997), Camino. Desde la marginación… a la libertad, Buenos Aires, edición de autor.

ESQUIVEL, Juan (2000), “Iglesia Católica, política y sociedad: un estudio de las relaciones entre la elite eclesiástica argentina, el Estado y la sociedad en perspectiva histórica”, en Informe final del concurso: Democracia, derechos sociales y equidad; y Estado, política y conflictos sociales, Programa Regional de Becas CLACSO Programa Regional de Becas CLACSO, Buenos Aires, Argentina.

GUTIÉRREZ, Gustavo (1984 [1971]), Teología de la Liberación. Perspectivas, Lima, Alfa.

HERMITTE, Esther y equipo (1995), Estudio sobre la situación de los aborígenes de la Provincia del Chaco y políticas para su integración a la sociedad nacional, Tomo II, Posadas, Editorial Universitaria.

IÑIGO CARRERA, Nicolás (1998), “La participación política de los indígenas chaqueños. Algunos antecedentes: Misión Nueva Pompeya. 19521970”, en A. Teruel y O Jerez (comps.), Pasado y presente de un mundo postergado San Salvador de Jujuy, Universidad Nacional de Jujuy, 221-242.

LANUSSE, Lucas (2007), Cristo revolucionario. La Iglesia militante, Buenos Aires, Vergara.

LEONE, Miguel (2015), “Entre reordenamiento de tierras y reivindicaciones históricas. El proceso de conformación de la Ley Integral del Aborigen en Formosa”, en Trabajo y Sociedad, XVIII (25), 265-280.

LÖWY, Michael (1999), Guerra de Dioses. Religión y política en América Latina, México, Siglo XXI.

MARGARIA, Paula (2012), “El Concilio Vaticano II y su impacto en el campo episcopal argentino”, en Trabajo y Sociedad, N° 18.

MARTÍN, José Pablo (2010), El Movimiento de Sacerdotes para el Tercer Mundo: un debate argentino, Los Polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento.

MIGNONE, Emilio (1987), Iglesia y Dictadura: El papel de la iglesia a la luz de sus relaciones con el régimen militar, Buenos Aires, Del Pensamiento Nacional.

MORELLO, Norma (1993), Con el canto del último gallo, Buenos Aires, Camino Real.

MOYANO, Mercedes (1991), “Organización popular y conciencia cristiana: el Movimiento Rural de Acción Católica Argentina”, Tesis de Licenciatura Universidad Nacional de Luján.

ORTIZ, Oscar (1972), “Situación pastoral de la Diócesis de Formosa”, en Büntig, Aldo y Chiesa, Carlos, El catolicismo popular en la Argentina. Cuaderno 6, Buenos Aires, Bonum.

ROZE, Próspero (2011), Conflictos agrarios en la Argentina, El proceso liguista. Buenos Aires, RyR.

SÁNCHEZ, Gabriel; CHÁVEZ, Claudio y OLMEDO, Gerardo (s/f), Monseñor de la Justicia, Formosa, Rincon del Arandu.

SILVA, Mercedes (ed) (1998), Memorias del Gran Chaco, 2ª. Parte, Resistencia, Encuentro Interconfesional de Misioneros.

TAUROZZI, Susana (2006), Los pasionistas en Argentina y Uruguay: 100 años de historia, Buenos Aires, Pasionistas.

TOURIS, Claudia (2000), “El catolicismo post-conciliar en la Argentina. Ideas, prácticas y disputas en una Iglesia renovadora”, en Todo es Historia, N° 401.

TOURIS, Claudia (2010), “Sociabilidades Católicas pos-conciliares. El caso de la constelación tercermundista en la Argentina (1966-1976)”, en Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica, Rio de Janeiro, vol. 2, N° 3.

WEBER, Max (1984), Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva, México, Fondo de Cultura Económica.

Published

11-09-2018

How to Cite

Leone, M., & Vázquez, C. (2018). La pastoral rural en Formosa y el surgimiento de una pastoral aborigen (c.1960 – 1980). Itinerantes. Revista De Historia Y Religión, 89–114. https://doi.org/10.53439/revitin.2016.01.05

Issue

Section

Dossier